Zespół Szkół nr 46 w Dzielnicy
Bemowo m. st. Warszawy w roku szkolnym 2003/2004 ubiegał się o „Zielony
Certyfikat”, który jest znakiem jakości dla szkoły przyjaznej środowisku.
Szkoła nasza znajduje się w
zielonym zakątku Dzielnicy Bemowa, w sąsiedztwie Parku Leśnego Bemowo, który
stanowi pas ochronny Puszczy Kampinoskiej. Na jego terenie są dwa rezerwaty:
„Łosiowe Błota” i „Kalinowa Łąka”. Na obszarze tych rezerwatów usytuowana jest
ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna „Śladami łosia”.
Nauczyciele oraz uczniowie we współpracy z Nadleśnictwem
uczestniczyli w projektowaniu i tworzeniu tej ścieżki, a także w opracowaniu
folderu informacyjnego.
Naszą ambicją jest podejmowanie działań na rzecz zrównoważonego
rozwoju, rozpoznawanie potrzeb i oczekiwań środowiska lokalnego w tym zakresie.
Chcemy być postrzegani jako ważne centrum działań ekologicznych. Realizujemy w
ten sposób misję szkoły „Pragniemy
być szkoła zdrową i otwartą”. W naszej placówce od lat propagowany jest wśród
uczniów, rodziców i pracowników szkoły zdrowy styl życia. Organizowane są
akcje, pogadanki i prelekcje. Popularyzowane są czasopisma i publikacje
poświęcone zdrowemu stylowi życia (wystawy podczas zebrań z rodzicami i dni
otwartych). Nauczyciele naszej szkoły byli uczestnikami cyklu rad szkoleniowych
poświęconych zrównoważonemu rozwojowi.
Wybranym przez nas
przedsięwzięciem w ramach zdobywania Zielonego Certyfikatu było promowanie
ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej „Śladami Łosia” znajdującej się w Lesie Bemowskim. Była to kontynuacja działań placówki na rzecz
zrównoważonego rozwoju.
Społeczność lokalną i bemowskie
placówki oświatowe poinformowaliśmy o walorach dydaktycznych, zdrowotnych i
rekreacyjnych powyższej ścieżki poprzez informacje zamieszczone w prasie
lokalnej, gazetce szkolnej, plakatach, ulotkach, stronie WWW szkoły.
W ramach
przedsięwzięcia podjęto szereg działań łączących aspekt przyrodniczy,
kulturowy, społeczny i ekonomiczny we współpracy z rodzicami uczniów naszej
szkoły, mieszkańcami osiedla i instytucjami wspierającymi: władzami Dzielnicy
Bemowo, Centrum Promocji Zdrowia i Edukacji Ekologicznej, Zarządem Oczyszczania
Miasta, Towarzystwem Przyjaciół Lasu.
W ramach działań
związanych z realizacją przedsięwzięcia wszyscy uczniowie szkoły odbyli spacer
ścieżką „Śladami Łosia”. Zorganizowano wystawy szkolne- Las jesienią, Las zimą,
Rola lasu, wystawy fotograficzne w ratuszu Bemowo i kinie WAT, poprawiono
oznakowanie ścieżki, przeprowadzono lekcje ekologiczne w lesie, rajdy rowerowe
dla uczniów gimnazjalnych ze szkół bemowskich, biegi
na orientację dla uczniów z pobliskich szkół podstawowych, międzyszkolne ekoturnieje „Wiedzy o lesie”, tworzono ekologiczną gazetkę
internetową, umieszczano konspekty lekcji do przeprowadzenia w terenie lub
związanych ze ścieżką dydaktyczną na stronach WWW, utworzono uczniowskie Eko-patrole, pisano artykuły do prasy lokalnej (robili to
nauczyciele i uczniowie), dokarmiano ptaki w lesie, pogłębiano wiedzę na temat
historii osiedla (Boernerowa)- wystawa albumów i
innych prac, wydano zakładkę promującą ścieżkę i kalendarz (wykorzystano
zdjęcia robione przez uczniów). Uczniowie brali udział w konkursach „Dbam o
Ciebie Ziemio”, „Zdobywamy sprawność młodego ekologa”, „Wróble radośnie
ćwierkają, bo nowe budki mają”, „Wiedzy o lesie”, „Zielona księga dzielnicy”, zorganizowano
plener malarski w lesie. Nakłanialiśmy także rodziców do wspólnych wyjść z dziećmi,
aby spędzali więcej czasu wolnego na łonie przyrody. Dzieci układały hasła,
wiersze, robiły zdjęcia promujące walory ścieżki. Przystąpiliśmy do programu
„Wspieranie edukacji ekologicznej w placówkach oświatowych miasta stołecznego
Warszawy”.
Dzięki naszym
działaniom cele przedsięwzięcia zostały w pełni zrealizowane. W realizację
działań związanych z promowaniem ścieżki zaangażowała się cała społeczność
szkolna i lokalna. Staraliśmy się uzyskać jak największe efekty przy jak
najmniejszych kosztach. Nauczyliśmy się dokładnie planować działania,
współpracować ze sobą, nawiązywać kontakty z różnymi placówkami oświatowymi i
instytucjami, wykorzystywać umiejętności organizacyjne nauczycieli, rodziców i
uczniów. Wyzwoliło to zaangażowanie w ochronę środowiska lokalnego, a także
pielęgnowanie tradycji szkoły i regionu (Boernerowa).
Pomogło to nam w kształtowaniu właściwych relacji między jednostką a naturą, a
przede wszystkim wzbudzaniu poczucia odpowiedzialności młodego człowieka za
świat, w którym żyje. Podejmowanie działań ekologicznych w naszej szkole stało
się tradycją.