Zespół Szkół nr 46 w Dzielnicy Bemowo m. st. Warszawy w roku szkolnym 2003/2004 ubiegał się o „Zielony Certyfikat”, który jest znakiem jakości dla szkoły przyjaznej środowisku.

Szkoła nasza znajduje się w zielonym zakątku Dzielnicy Bemowa, w sąsiedztwie Parku Leśnego Bemowo, który stanowi pas ochronny Puszczy Kampinoskiej. Na jego terenie są dwa rezerwaty: „Łosiowe Błota” i „Kalinowa Łąka”. Na obszarze tych rezerwatów usytuowana jest ścieżka przyrodniczo-dydaktyczna „Śladami łosia”.

Nauczyciele oraz uczniowie we współpracy z Nadleśnictwem uczestniczyli w projektowaniu i tworzeniu tej ścieżki, a także w opracowaniu folderu informacyjnego.

Naszą ambicją jest podejmowanie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, rozpoznawanie potrzeb i oczekiwań środowiska lokalnego w tym zakresie. Chcemy być postrzegani jako ważne centrum działań ekologicznych. Realizujemy w ten sposób misję szkoły „Pragniemy być szkoła zdrową i otwartą”. W naszej placówce od lat propagowany jest wśród uczniów, rodziców i pracowników szkoły zdrowy styl życia. Organizowane są akcje, pogadanki i prelekcje. Popularyzowane są czasopisma i publikacje poświęcone zdrowemu stylowi życia (wystawy podczas zebrań z rodzicami i dni otwartych). Nauczyciele naszej szkoły byli uczestnikami cyklu rad szkoleniowych poświęconych zrównoważonemu rozwojowi.


Wybranym przez nas przedsięwzięciem w ramach zdobywania Zielonego Certyfikatu było promowanie ścieżki przyrodniczo-dydaktycznej „Śladami Łosia” znajdującej się w Lesie Bemowskim. Była to kontynuacja działań placówki na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Społeczność lokalną i bemowskie placówki oświatowe poinformowaliśmy o walorach dydaktycznych, zdrowotnych i rekreacyjnych powyższej ścieżki poprzez informacje zamieszczone w prasie lokalnej, gazetce szkolnej, plakatach, ulotkach, stronie WWW szkoły.

 W ramach przedsięwzięcia podjęto szereg działań łączących aspekt przyrodniczy, kulturowy, społeczny i ekonomiczny we współpracy z rodzicami uczniów naszej szkoły, mieszkańcami osiedla i instytucjami wspierającymi: władzami Dzielnicy Bemowo, Centrum Promocji Zdrowia i Edukacji Ekologicznej, Zarządem Oczyszczania Miasta, Towarzystwem Przyjaciół Lasu.

           

W ramach działań związanych z realizacją przedsięwzięcia wszyscy uczniowie szkoły odbyli spacer ścieżką „Śladami Łosia”. Zorganizowano wystawy szkolne- Las jesienią, Las zimą, Rola lasu, wystawy fotograficzne w ratuszu Bemowo i kinie WAT, poprawiono oznakowanie ścieżki, przeprowadzono lekcje ekologiczne w lesie, rajdy rowerowe dla uczniów gimnazjalnych ze szkół bemowskich, biegi na orientację dla uczniów z pobliskich szkół podstawowych, międzyszkolne ekoturnieje „Wiedzy o lesie”, tworzono ekologiczną gazetkę internetową, umieszczano konspekty lekcji do przeprowadzenia w terenie lub związanych ze ścieżką dydaktyczną na stronach WWW, utworzono uczniowskie Eko-patrole, pisano artykuły do prasy lokalnej (robili to nauczyciele i uczniowie), dokarmiano ptaki w lesie, pogłębiano wiedzę na temat historii osiedla (Boernerowa)- wystawa albumów i innych prac, wydano zakładkę promującą ścieżkę i kalendarz (wykorzystano zdjęcia robione przez uczniów). Uczniowie brali udział w konkursach „Dbam o Ciebie Ziemio”, „Zdobywamy sprawność młodego ekologa”, „Wróble radośnie ćwierkają, bo nowe budki mają”, „Wiedzy o lesie”, „Zielona księga dzielnicy”, zorganizowano plener malarski w lesie. Nakłanialiśmy także rodziców do wspólnych wyjść z dziećmi, aby spędzali więcej czasu wolnego na łonie przyrody. Dzieci układały hasła, wiersze, robiły zdjęcia promujące walory ścieżki. Przystąpiliśmy do programu „Wspieranie edukacji ekologicznej w placówkach oświatowych miasta stołecznego Warszawy”.

Dzięki naszym działaniom cele przedsięwzięcia zostały w pełni zrealizowane. W realizację działań związanych z promowaniem ścieżki zaangażowała się cała społeczność szkolna i lokalna. Staraliśmy się uzyskać jak największe efekty przy jak najmniejszych kosztach. Nauczyliśmy się dokładnie planować działania, współpracować ze sobą, nawiązywać kontakty z różnymi placówkami oświatowymi i instytucjami, wykorzystywać umiejętności organizacyjne nauczycieli, rodziców i uczniów. Wyzwoliło to zaangażowanie w ochronę środowiska lokalnego, a także pielęgnowanie tradycji szkoły i regionu (Boernerowa). Pomogło to nam w kształtowaniu właściwych relacji między jednostką a naturą, a przede wszystkim wzbudzaniu poczucia odpowiedzialności młodego człowieka za świat, w którym żyje. Podejmowanie działań ekologicznych w naszej szkole stało się tradycją.