Dnia 10 listopada 2009r. w
Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyło się wręczenie tytułów Lidera
Zrównoważonego Rozwoju.
Jesteśmy jedną z dziesięciu placówek w
Polsce, która uzyskała ten tytuł.
Tytuł Lidera
Zrównoważonego Rozwoju zdobywaliśmy przy współpracy z Centrum Promocji Zdrowia
i Edukacji Ekologicznej oraz Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego
na Bemowie. Przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy pilotażowy projekt „Zaczyna się w kuchni, a kończy w ogrodzie – budowanie modelowych rozwiązań gospodarki
bioodpadami w placówkach oświatowych”, adresowany do uczniów i nauczycieli bemowskich szkół i przedszkoli.
Głównym celem projektu było zainicjowanie zbiórki bioodpadów w placówkach
oświatowych na Bemowie. W placówkach oświatowych dużą wagę przykłada się do działań
proekologicznych. Standardem stało się segregowanie odpadów. Niniejszy projekt
odnosi się do działań związanych z odpadami organicznymi, które w żaden sposób
nie stanowią zainteresowania placówek oświatowych, nie są poddawane segregacji,
a stanowią przecież aż 30% odpadów komunalnych i co więcej w całości nadają się
do powtórnego przetworzenia, powstaje z nich cenny kompost. Zgodnie z
wymogami Unii Europejskiej do 2010 r. trzeba będzie utylizować 25% wszystkich
odpadów organicznych, a do 2013 aż 50%.
Dlatego też potrzebne są pomysły na działania i rozwiązania w zakresie
gospodarki bioodpadami. Projekt obejmował następujące działania:
·
Szkolenie informacyjne dla nauczycieli oświatowych placówek na Bemowie, gdzie pedagodzy zapoznali się z programem
projektu. W spotkaniu uczestniczył Pan Peter Jokinen, prezes firmy Milkamo
Solutions, który wspomagał realizację projektu.
·
Działania pilotażowe przeprowadzone w
placówkach oświatowych, które zgłosiły się do projektu. Działania te polegały
na obserwacji bioodpadów zbieranych w specjalnych pojemnikach oraz
przeprowadzaniu szeregu doświadczeń związanych z szybkością rozkładu odpadów.
Wyniki były zapisywane na specjalnych kartach pracy. Po zakończeniu działań
pilotażowych placówki musiały sporządzić specjalny raport.
·
Konkurs na najlepiej sporządzony
raport z działań pilotażowych.
·
Edukacja przez zabawę w terenie, polegała na udziale dzieci i młodzieży z
placówek oświatowych na Bemowie w Bemowskich
Obchodach Dnia Ziemi oraz w Eko-turnieju pod hasłem
„Segregujmy odpady”.
·
Spotkanie podsumowujące wcześniejsze działania związane z zasadami segregacji bioodpadów w
placówkach oświatowych. Odbyło się ono 18 września (Dzień Sprzątania Świata) w
Zespole Szkół nr 46. Uczestnikami były dzieci z bemowskich
przedszkoli i szkół podstawowych z opiekunami, radni, przedstawiciele Biura Ochrony Środowiska
i Biura Edukacji m. st. Warszawy, koordynator programu „Zielony Certyfikat”
oraz Pan Peter Jokinen.
Zgromadzeni goście mogli obejrzeć prezentacje, gdzie pokazane były między
innymi działania dzieci związane z segregacją bioodpadów. Dzieci z przedszkola
oraz ich starsi koledzy ze szkół podstawowych chętnie dzielili się swoimi
doświadczeniami. Na koniec nastąpiło długo oczekiwane przez wszystkich
ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród zwycięskim drużynom: w kategorii klas
4-6 szkół podstawowych zwyciężyła klasa 5a ze szkoły podstawowej nr 150; w
kategorii 1-3 szkół podstawowych zwyciężyła klasa 2b ze ZS STO; w
kategorii przedszkolaki przyznano wyróżnienie za udział w projekcie dzieciom z
Przedszkola nr 63; wyróżnienia przyznano także dla Koła Przyrodniczego w ZS nr
2 oraz klasie 2b z nr szkoły podstawowej
150. Zebrani goście mogli również obejrzeć wystawę, na której przedstawione
były raporty oraz zdjęcia z
przebiegu projektu.
W związku z tym, że
spotkanie odbyło się w Dniu Sprzątania Świata, wszyscy uczestnicy zostali
zaproszeni na jego obchody organizowane przez Centrum Promocji Zdrowia i
Edukacji Ekologicznej w pobliskim lesie bemowskim.
Wnioski z realizacji projektu:
•
Dzieci poszerzyły swoją wiedzę na
temat rodzajów odpadów.
•
Dzieci zrozumiały sens gromadzenia
odpadów organicznych i ich kompostowania.
•
Dzieci pozyskaną wiedzą dzieliły
się z rodzicami, przekonując do segregowania odpadów w gospodarstwach domowych.
•
Dzieci przekonały się, że odpady biodegradowalne rozkładają się szybko, natomiast inne
bardzo długo, co może stanowić zagrożenie dla środowiska.
•
Dzieci poznały sposoby zbiórki
bioodpadów.
Plany na przyszłość:
•
Objęcie bioedukacją
większej liczby osób.
•
Wykształcenie nawyku segregacji
śmieci („zanim wyrzucisz, zastanów się gdzie”).
•
Umieszczenie kompostownika
przy każdej placówce oświatowej.
•
Wykorzystanie kompostu do nasad w
ogrodach i doniczkach.