Dnia 10 listopada 2009r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyło się wręczenie tytułów Lidera Zrównoważonego Rozwoju.

Jesteśmy jedną z dziesięciu placówek w Polsce, która uzyskała ten tytuł.

Tytuł Lidera Zrównoważonego Rozwoju zdobywaliśmy przy współpracy z Centrum Promocji Zdrowia i Edukacji Ekologicznej oraz Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego na Bemowie. Przygotowaliśmy i przeprowadziliśmy pilotażowy projekt „Zaczyna się w kuchni, a kończy w ogrodzie – budowanie modelowych rozwiązań gospodarki bioodpadami w placówkach oświatowych”, adresowany do uczniów i nauczycieli bemowskich szkół i przedszkoli.

Głównym celem projektu było zainicjowanie zbiórki bioodpadów w placówkach oświatowych na Bemowie. W placówkach oświatowych dużą wagę przykłada się do działań proekologicznych. Standardem stało się segregowanie odpadów. Niniejszy projekt odnosi się do działań związanych z odpadami organicznymi, które w żaden sposób nie stanowią zainteresowania placówek oświatowych, nie są poddawane segregacji, a stanowią przecież aż 30% odpadów komunalnych i co więcej w całości nadają się do powtórnego przetworzenia, powstaje z nich cenny kompost. Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej do 2010 r. trzeba będzie utylizować 25% wszystkich odpadów organicznych, a do 2013 aż 50%.

Dlatego też potrzebne są pomysły na działania i rozwiązania w zakresie gospodarki bioodpadami. Projekt obejmował następujące działania:

 

·         Szkolenie informacyjne dla nauczycieli oświatowych placówek na Bemowie,  gdzie pedagodzy zapoznali się z programem projektu. W spotkaniu uczestniczył Pan Peter Jokinen,  prezes firmy Milkamo Solutions, który wspomagał realizację projektu.

 

·          Działania pilotażowe przeprowadzone w placówkach oświatowych, które zgłosiły się do projektu. Działania te polegały na obserwacji bioodpadów zbieranych w specjalnych pojemnikach oraz przeprowadzaniu szeregu doświadczeń związanych z szybkością rozkładu odpadów. Wyniki były zapisywane na specjalnych kartach pracy. Po zakończeniu działań pilotażowych placówki musiały sporządzić specjalny raport.

·         Konkurs na najlepiej sporządzony raport z działań pilotażowych.

·         Edukacja przez zabawę w terenie, polegała na udziale dzieci i młodzieży z placówek oświatowych na Bemowie w  Bemowskich Obchodach Dnia Ziemi oraz w Eko-turnieju pod hasłem „Segregujmy odpady”.

 

 

 

·          Spotkanie podsumowujące wcześniejsze działania związane z zasadami segregacji bioodpadów w placówkach oświatowych. Odbyło się ono 18 września (Dzień Sprzątania Świata) w Zespole Szkół nr 46. Uczestnikami były dzieci z bemowskich przedszkoli i szkół podstawowych z opiekunami,  radni, przedstawiciele Biura Ochrony Środowiska i Biura Edukacji m. st. Warszawy, koordynator programu „Zielony Certyfikat” oraz  Pan Peter Jokinen. Zgromadzeni goście mogli obejrzeć prezentacje, gdzie pokazane były między innymi działania dzieci związane z segregacją bioodpadów. Dzieci z przedszkola oraz ich starsi koledzy ze szkół podstawowych chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami. Na koniec nastąpiło długo oczekiwane przez wszystkich ogłoszenie wyników oraz rozdanie nagród zwycięskim drużynom: w kategorii klas 4-6 szkół podstawowych zwyciężyła klasa 5a ze szkoły podstawowej nr 150; w kategorii 1-3 szkół podstawowych  zwyciężyła klasa 2b ze ZS STO; w kategorii przedszkolaki przyznano wyróżnienie za udział w projekcie dzieciom z Przedszkola nr 63; wyróżnienia przyznano także dla Koła Przyrodniczego w ZS nr 2 oraz klasie 2b z  nr szkoły podstawowej 150. Zebrani goście mogli również obejrzeć wystawę, na której przedstawione były raporty oraz zdjęcia z  przebiegu projektu.

W związku z tym, że spotkanie odbyło się w Dniu Sprzątania Świata, wszyscy uczestnicy zostali zaproszeni na jego obchody organizowane przez Centrum Promocji Zdrowia i Edukacji Ekologicznej w pobliskim lesie bemowskim.

Wnioski z realizacji projektu:

         Dzieci poszerzyły swoją wiedzę na temat rodzajów odpadów.

         Dzieci zrozumiały sens gromadzenia odpadów organicznych i ich kompostowania.

         Dzieci pozyskaną wiedzą dzieliły się z rodzicami, przekonując do segregowania odpadów w gospodarstwach domowych.

         Dzieci przekonały się, że odpady biodegradowalne rozkładają się szybko, natomiast inne bardzo długo, co może stanowić zagrożenie dla środowiska.

         Dzieci poznały sposoby zbiórki bioodpadów.

Plany na przyszłość:

         Objęcie bioedukacją większej liczby osób.

         Wykształcenie nawyku segregacji śmieci („zanim wyrzucisz, zastanów się gdzie”).

         Umieszczenie kompostownika przy każdej placówce oświatowej.

         Wykorzystanie kompostu do nasad w ogrodach i doniczkach.